Galecopperbrug Versterken en verhogen: een technische uitdaging
De Galecopperbrug wordt in opdracht van Rijkswaterstaat gerenoveerd door bouwcombinatie Galecom. De renovatie is nodig omdat de brug aan de grens van zijn maximale belasting zit.
Door vermoeiing in het stalen rijdek is de brug aan groot onderhoud en versterking toe.
Na de renovatie moet de brug weer 30 jaar mee kunnen.
Werkzaamheden:
De brug wordt in het midden 70 cm verhoogd. Dit maakt 4-laagse containervaart mogelijk. De belangrijkste en technisch lastigste onderdelen voor de versterking vormen vier stalen voorspanliggers. Deze stalen kokers worden over de gehele breedte van het Amsterdam-Rijnkanaal aan de brug worden gekoppeld.
Minimale overlast
Het asfalt wegdek wordt, na reparatie van het stalen dek, vervangen door Hoge Sterkte Beton (HSB). Overlast voor scheepvaart en wegverkeer is onvermijdelijk. Omdat afsluiting/stremming van de A12 of het Amsterdam-Rijnkanaal grote gevolgen heeft, is bij de aanbesteding van dit project de nadruk gelegd op het minimaliseren van hinder en het voorkomen van uitloop van werkzaamheden. Bouwcombinatie Galecom is erin geslaagd om de duur van de hinder behoorlijk te beperken door optimalisatie van werkmethoden en planning.
Van Schaick Projectbegeleiding is ondersteund bij het verkeersmanagement en coördineert de realisatie van de verkeersfaseringen op de slagader (A12) van Nederland.
Link: filmpje BIMrnmodel versmalde rijstroken
Link: Filmpje invarenrnliggers op het Amsterdam Rijnkanaal
Link: filmpje opbouwrnfasering, kaal maken brug en opbouw werktent