Dé Entree: vernieuwing centrumzijde Amsterdam Centraal
Amsterdam krijgt een nieuwe entree. Prettig, veilig en goed bereikbaar voor reizigers, bezoekers en omwonenden. Met meer water, meer ruimte voor voetgangers en fietsers en minder auto’s. Max Bögl pakt in opdracht van de gemeente Amsterdam de centrumkant van Amsterdam Centraal aan. Het gebied wordt vanaf 2018 geheel vernieuwd van stationsgebouw tot Damrak en van Schreierstoren tot de Droogbak. Als alles volgens plan verloopt, gaat het werk zo’n vijf jaar duren.
Na enkele voorbereidende werkzaamheden bij de Kamperbrug in oktober, gaan we 8 januari 2018 echt aan de slag. De uitvoering start met het verdiepen van de weg onder het spoor aan de westkant van het station. Hierna kunnen ook vrachtwagens en touringcars deze weg gebruiken. Dat is nodig omdat in de toekomst doorgaand autoverkeer niet meer aan de centrumzijde, maar aan de IJ-zijde het station passeert. Op deze manier blijft de binnenstad van Amsterdam leefbaar en bereikbaar.
De winkel blijft gewoon open
Het project bevindt zich midden in super ‘verkeershub’ waar alle vormen van openbaar vervoer te vinden zijn; trein, tram, metro, bus, pontveer en de ov-reiziger. Dagelijks passeren er 300.000 reizigers het gebied aan de voorkant van het Centraal Station en er vertrekken zo’n 1.300 tramritten per dag. Met het project De Entree zorgen we in deze drukke omgeving voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Belangrijke onderdelen zijn de bouw van een grote fietsenstalling voor 7.000 fietsen onder water en de vernieuwing van alle tramhaltes en -sporen. En ondertussen houden we ‘de winkel’ gewoon open.